معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اعلام کرد: شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان رضوی ۶۹.۱ درصد است که افزون بر ۲۰ درصد از میانگین جهانی آن بیشتر است.

شاخص تغذیه با شیر مادر در غرب خراسان حدود ۷۰ درصد است

به گزارش قدس خراسان، دکتر سیدمجید غضنفری روز شنبه، به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، رقم جهانی این شاخص را ۴۸ درصد عنوان کرد که بر اساس اهداف تعیین شده قرار است تا سال ۲۰۳۰، به ۷۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه با شیر مادر، افزود: کلستروم یا «آغوز» که از ماه هفتم بارداری در پستان‌ها تولید می شود، ماده ای بسیار مغذی و حاوی مواد ایمنی‌بخش فراوان برای محافظت نوزاد در برابر بیماری ها است و هر چند میزان آغوز کم است اما برای معده کوچک نوزاد، کافی است.

دکتر غضنفری افزود: تمام مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار و موادی که به هضم، رشد و تکامل و پیشگیری از عفونت‌ها کمک می کند، در شیر مادر موجود است که با تغذیه مکرر نوزاد بر حسب نیازش تولید آن افزایش می یابد به طوری که شیر مادر تا پایان ۶ ماهگی نیازهای شیرخوار را تامین و امکان بهترین الگوی رشد کودک را فراهم می‌سازد.

وی گفت: میزان پروتئین و سدیم شیر مادر به حدی است که به کلیه های نوزاد که هنوز کامل نشده است، آسیب نمی رساند ولی شیر گاو پروتئین بیشتری دارد و دفع مقادیر اضافی آن برای کلیه های نارس نوزاد دشوار است.

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: مقدار آب موجود در شیر مادر به میزان کافی است و شیرخواران در ۶ ماه اول حتی در آب و هوای گرم نیاز به آب اضافی ندارند. اما شیرخوارانی که با شیر گاو تغذیه می شوند به علت دریافت مقادیر زیادی از نمک ها، نیاز به آب اضافی دارند و دفع نمک های اضافی برای کلیه‌های آنها مشکل‌ساز است.

دکتر غضنفری اضافه کرد: ترکیب چربی شیر مادر برای رشد مغز، چشم و سلامت عروقی شیرخوار بی‌نظیر است و بهتر از دیگر شیرها هضم و جذب می شود، در حالی که مقدار چربی غیر اشباع در شیر گاو بالا است و بدن را با مشکل افزایش کلسترول در سال های بعد مواجه می کند.

وی با اشاره به اینکه مواد معدنی موجود در شیر مادر برای تأمین نیاز شیرخوار کافی است، تصریح کرد: جذب املاح مختلف از جمله کلسیم، آهن و روی موجود در شیر مادر بیش از شیر گاو است و حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آهن شیر مادر جذب بدن شیرخوار می شود و حال آنکه جذب آهن شیر گاو بسیار ناچیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.